Exel KV+ one way leki Gabel
Nordic Walking

Imprezy promowane:

» obejrzyj wszystkie

Ostatnio na blogach użytkowników:

  • Pomiar czasu
  • Bytów 2014
  • Lubliniec
  • Alicja_niemiec
  • Ścinawa

Zdjęcia użytkowników:

    Sam_0591 Sam_0593 Nz98a

Mandarynki - owoce sezonowe

« powrót

Mandarynki (Citrus reticulata Blanco) należą do rodziny rutowatych (Rutaceae) a ich nazwa pochodzi od wyspy Mauritius nazywanej niegdyś Mandarą. Pierwotnie mandarynki występowały w Chinach oraz Indochinach, skąd przywędrowały do Europy dopiero pod koniec XIX wieku. Cierniste krzewy lub drzewa mandarynkowe, dochodzące wysokością nawet do 8 metrów, obecnie są szeroko uprawiane w południowej Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii oraz szeregu krajów Azji południowej i południowo-wschodniej.

Wśród mandarynek wyróżnia się obecnie 4 główne odmiany tj. klementynki, satsuma, tangerynki oraz tangela. Najpopularniejsze w Polsce klementynki pochodzą z Algierii z krzyżówki mandarynki z gorzką pomarańczą i zawierają małą ilość pestek. Odmiana bezpestkowa satsuma, również bardzo popularna w Polsce, ma ponad 100 różnych rodzajów różniących się czasem dojrzewania i kształtem owocu. Tangerynki o gorzkawym czerwonawym miąższu pochodzą z granicy Chin z Laosem, mają cienką i odchodzącą łatwo skórkę. Tangela natomiast pochodzi ze skrzyżowania mandarynki z grejpfrutem, posiada słodki miąższ z lekkim gorzkawym posmakiem oraz łatwo odchodzącą skórkę.

Mandarynki to typowo jesienno-zimowe owoce, których zbiór przypada właśnie na okres od listopada do lutego. W tym właśnie czasie mandarynki są najświeższe i powinny być często włączane do zimowej diety, jako uzupełnienie szeregu kluczowych dla zdrowia składników odżywczych.

Wartości odżywcze

Mandarynki to przede wszystkim bogate źródło witamin o właściwościach antyoksydacyjnych, źrodło kluczowych dla równowagi kwasowo-zasadowej pierwiastków, źródło naturalnych kwasów organicznych oraz naturalnych cukrów.

Mandarynki, choć zawierają, jak na owoce dość znaczną ilość węglowodanów, należą do owoców bardzo niskokalorycznych, gdyż 100 g mandarynek (2-3 sztuki) dostarcza jedynie 53 kcal, co czyni mandarynki idealnym produktem, który powinien znaleźć się diecie każdej osoby dbającej o zdrowy styl życia poprzez zdrowe odżywianie. Poza tym, mandarynki mogą być również wykorzystane w jadłospisie osób, które starają się obniżyć masę ciała.

Należy też podkreślić, iż mandarynki dostarczają również pewnej ilości błonnika oraz znacznych ilości wody, co przy przeciętnym jednorazowym spożyciu kilku sztuk mandarynek może dodatkowo zwiększać skuteczność postępowania dietetycznego.

Mandarynki to również bardzo dobre źródło silnych antyoksydantów, takich jak witamina C oraz witamina A, które nie tylko obniżają ilość wolnych rodników tlenowych w organizmie, ale również odpowiadają za procesy odpornościowe organizmu.  Regulują bowiem m.in. szczelność naczyń krwionośnych, jakość błon śluzowych, czy funkcjonowanie leukocytów tj. białych krwinek stanowiących najważniejszy mechanizm obrony naszego organizmu przed drobnoustrojami. Mandarynki powinny być włączone do każdego jadłospisu osób podatnych na zachorowania, szczególnie w tak trudnym dla organizmu okresie, jak okres jesienno-ziomowy. Warto też włączyć je do diety wszystkich osób, które prowadzą stresujący tryb życia, w którym ilość wytwarzanych wolnych rodników tlenowych jest szczególnie wysoka.

Mandarynki, to również źródło potasu i wapnia, pierwiastków regulujących m.in. kurczliwość mięśni szkieletowych oraz mięśnia sercowego, jak również wpływających na kurczliwość ścian naczyń krwionośnych, a przez to regulujących również ciśnienie krwi. Warto pokreślić również fakt, iż mandarynki zalicza się do owoców o silnych właściwościach zasadotwórczych, a więc wpływających na równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Powinny stanowić się nieodzowny składnik menu we wszelkich stanach dużego zakwaszenia organizmu, okresach wysokiego spożycia białka, czy też w menu osób chorych na dnę moczanową. Mandarynki również będą wskazane w diecie osób chorujących na choroby układu moczowego.

Badania z ostatnich lat wykazują również, iż mandarynki bardzo dobrze wpływają na stan wątroby, dlatego też zaleca się, aby były włączane do diety osób z schorzeniami wątroby.

Mandarynki Nordic Walking

Mandarynki, podobnie jak szereg wcześniej opisywanych owoców mogą, a nawet powinny znaleźć się w menu osób uprawiających Nordic Walking. Okres jesienno-zimowy, jest okresem zwiększonej zachorowalności, dlatego też warto, aby właśnie poprzez spożywanie świeżych, bogatych w antyutleniacze mandarynek, wspomóc nasz organizm w walce z atakującymi nas chorobotwórczymi drobnoustrojami. Poza tym spożywanie mandarynek w ok. 2-3 godziny po intensywnym marszu z kijami w trudnej i zimnej aurze, będzie wspomagało adaptację wysiłkową organizmu, a więc będziemy w stanie nie tylko szybciej się regenerować, ale i poprawa wydolności będzie następowała zdecydowanie szybciej.

Mandarynki to również idealne uzupełnienie diety osób, które właśnie poprzez Nordic Walking pragnąć pozbyć się zbędnych kilogramów lub też nie chcą przybrać zimą na wadze. Niska wartość energetyczna połączona z dostarczaniem w miarę szybko działających węglowodanów pozwoli nasyć nasz organizm po zakończonym wysiłku oraz rozpocząć proces regeneracji zasobów energetycznych organizmu (glikogenu mięśniowego i wątrobowego).

Również osoby ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, które poprzez Nordic Walking próbują wrócić na prawidłowy tor i zwiększyć swoją wydolność powinny włączyć mandarynki do codziennego planu żywieniowego. Będą one nie tylko uzupełniały straty kluczowych minerałów, ale i będą doskonale wspomagały równowagę kwasowo-zasadową organizmu, a tym samym funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Zalecany czas spożycia

1. W przypadku planowanego marszu najlepiej mandarynki porcjami w 2-4 godziny po wysiłku, co pozwoli na skuteczną i szybką regenerację organizmu i efektywne nawodnienie.
2. W dni bez aktywności zaleca się spożywanie mandarynek jako przekąski pomiędzy posiłkami, ale nie później niż na 1-2 godziny przed planowanym snem.
3. Kupowane mandarynki powinny być świeże i dojrzałe, gdyż takie mandarynki będą wykazywały najwyższą wartość odżywczą.
4. Przed spożyciem należy porządnie wymyć skórkę, aby zmyć z niej ośrodki ochrony roślin stosowane na plantacjach.

Ciekawostki

1. Skórka mandarynek zawiera związek o nazwie salvestrol Q40, który wykazuje działanie przeciwnowotworowe, gdyż w chorej tkance przekształca się w substancję toksyczną niszczącą guza.
2. Ze skórek mandarynek pozyskiwane są olejki eteryczne powszechnie wykorzystywane w przemyśle perfumeryjnym oraz przemyśle spożywczym.

Szczególnie polecane dla osób:

  • prowadzących aktywny tryb życia
  • z obniżoną odpornością organizmu
  • cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego
  • z nadwagą i otyłością
  • z Zespołem Metabolicznym
  • z problemami z zaparciami
  • w okresach zwiększonej aktywności fizycznej po zakończonym wysiłku fizycznym
  • z grupy ryzyka chorób nowotworowych, zwłaszcza nowotworami wątroby
  • cierpiących z powodu chorób naczyń
  • stosujących dietę wysokobiałkową

Zapraszamy również do zapoznania się z przepisami na:

  • Ciasto mandarynkowe - kliknij
  • Dżem z mandarynek, kiwi i pomarańczy - kliknij
  • Sałatka z mandarynkami - kliknij
Me
admin
15 lis 18:16

Wiele fajnych ciekawostek na temat moich ulubionych "zimowych" owoców :) :) no i ta sałatka z gruszkami, winem, miodem.. :)

Panel logowania:

Partner techniczny

Film

Pogoda

Ostatnio dodane zdjęcia:

    Dsc_0826 Dsc_0699 Dsc_0601

Ostatnio na forum:

Obecnie na stronie:

  • Brak zalogowanych użytkowników
  • Profesjonalny pomiar czasu
  • Bytów 2014
  • Lubliniec
  • alicjaniemiec
  • Ścinawa

© Oskar (Gotar) Szrajer 2010

Facebook
Youtube
Vimeo